Har du et ønske om å starte med konsertfotografering?

Her har du noen tips til hvordan du søker om presseakkreditering og fotopass.

Du har helt sikkert vært på konserter tidligere og lagt merke til fotografene som oppholder seg i området mellom scena og publikum. Dette området kalles for «fotopitten». For å få tilgang til pit/pitten/fotopitten må du søke om presseakkreditering via artistens management eller plateselskap, artisten selv, arrangøren eller venue. Om søknaden blir innvilget får du, som regel, et fotopass som gir deg tillatelse til å fotografere artisten under de 3 første låtene fra pit.

Bilde fra pit på Slottsfjell da OnklP & De Fjerne Slektningene spilte der i 2015. Foto: Daniel Pedersen/PunkRockPhoto

Bilde fra pit på Slottsfjell da OnklP & De Fjerne Slektningene spilte der i 2015. Foto: Daniel Pedersen/PunkRockPhoto

Jobbe for andre

For å bli akkreditert må du i de aller fleste tilfeller representere media, enten det er et musikknettsted, blogg, avis eller et magasin. Du kan også søke på vegne av deg selv, men da vil du mest sannsynlig havne sist i køen når søknadene behandles. Det er som oftes et begrenset antall fotografer som akkrediteres pr. konsert og da blir som regel de største mediene prioritert først, fremfor de mindre kjente og de som jobber freelance.

For å bedre sjansene dine kan du søke jobb som fotograf hos f.eks Gaffa eller Musikknyheter. Kommer du deg innafor et magasin som dette er sjansene større for at du får de kule og litt større fotojobbene, enn om du opererer på egenhånd. Da slipper du også å forholde deg til det administrative, da det er noen andre som tar seg av jobben med å søke om presseakkrediteringer for deg.

Slik søker du om presseakkreditering og fotopass

Her ser vi Kenneth «Baluba» Sporsheim fra Metal Hammer Norway i aksjon på Rockefeller. Foto: Daniel Pedersen/PunkRockPhoto

Jobbe for deg selv

Når du skal du søke om presseakkreditering og fotopass bør du først og fremst finne ut hvem som er arrangør for den aktuelle konserten. Som regel er det venuen selv, men det kan også være en ekstern arrangør som har leid seg inn. Start med å kontakte feks. pr/markedsansvarlig for det aktuelle spillestedet, så kan ev. de sette deg kontakt med de ansvarlige.

Når du har funnet frem til riktig kontaktperson kan du skrive en kortfattet søknad, hvor du kjapt forklarer hvem du er, hvilket medie du ev. representerer og litt om hva dine planer for å dekke konserten er. Husk å få med at du søker om både presseakkreditering og fotopass. Inkluder gjerne linker til sosiale medier, portfolio og tidligere arbeide, om du har noe relevant å vise til.

Når søknaden er sendt er det bare å lene seg tilbake og vente.

Veldig ofte er de du kontakter treige med å svare og det er derfor viktig at følger opp søknaden om det skulle gå dagesvis uten svar. Om du ikke har hørt noe i løpet av 4-5 dager kan du sende de en «follow-up». Som regel får du en bekreftelse på at søknaden er mottatt og at du kan forvente deg et svar innen en gitt dato.

Når det gjelder store arrangementer, som feks. konserter i Oslo Spektrum elle Telenor Arena, er det ofte man ikke får svar på søknaden før tidligst kvelden før. Det hender også at man ikke hører fra arrangøren før på selve konsertdagen. Så om du har en søknad liggende inne bør du alltid gå ut ifra den vil bli godkjent, slik at du er forberedt og kan stille på kort varsel.

Slik søker du om presseakkreditering og fotopass

Hurra Torpedo på A38 Hajó i Budapest. Venue er i lasterommet på en ombygd ferge som ligger fortøyd ved elven Donau. Foto: Daniel Pedersen/PunkRockPhoto

Tips og triks

Det er ingen fasit på hvor mange minutter du får i pit, men som regel får du de 3 første låtene uten blitz.

Om du møter på en artist som ikke er spesielt glad i å bli fotografert, kan det hende at du kun får 2 låter. Eller enda verre, ingen. I de tilfellene en artist ikke ønsker å bli fotografert blir man svært sjeldent akkreditert som presse i utgangspunktet, men det kan skje, at du blir nektet tilgang til pit etter ønske fra artist eller management, om du feks. dekker en festival hvor flere band og artister opptrer.

Det hender også at man ikke slipper til i pitten før på andrelåta, hvis det er noe spesielt som skjer i åpningslåta, som feks. er pyro. Da får man som regel fotografere låt 2, 3 og 4. Detaljer som dette får man normalt sett beskjed om på epost i forkant av konserten, men av og til får man ikke beskjed før man ankommer venue.

Husk alltid å klargjøre kameraet før konserten starter. Du vil ikke bruke unødvendig tid på å montere objektiver, teste ut innstillinger, etc i det artisten går på scena. Du har kun 3 låter å gjøre jobben på, og det uavhengig av om hver av låtene varer i 2 eller 6 minutter. 3 låter, er 3 låter.

Gjør alltid research på artistene du skal fotografere. Sjekk ut videoer som folk har lastet opp på YouTube fra tidligere konserter på turnéen. På den måten vet du feks. akkurat når bombene smeller eller når det er pyro, eller når vokalisten kommer ut på catwalken. Da kan du være heldig å sikre deg noen blinkskudd som de andre fotografene går glipp av.

Et par ting du bør huske på når du arbeider som konsertfotograf:

No flash! Bruk aldri blitz.
Ikke bli stående på det samme stedet for lenge om gangen. Det er viktig å rullere på plassene slik at alle fotografene får de bildene de trenger. Vær kreativ og bruk hele pitten.
Vis hensyn overfor medfotografer. Dere er ikke konkurrenter, men kolleger. Dette er mennesker du mest sannsynlig kommer til å treffe på hver gang du er ute og dekker en konsert eller festival.

Btw! Dette er ingen fasit, men en liten how-to for hvordan jeg selv tenker og jobber. :-)

Kommentarer

kommentarer